Aktualności

Burak – warzywo XXI wieku

Biegasz, Pływasz, Trenujesz Kolarstwo? Włącz do swojej codziennej diety buraka!

Australijski Instytut Sportu zakwalifikował sok z buraka do suplementów o udowodnionym ergogenicznym działaniu. Ze względu na wysoką zawartość azotanów ma działanie wazodylatacyjne i zwiększa dzięki temu dopływ tlenu do tkanki mięśniowej. Jednak wspomniany naturalny suplement jest bardzo stężony więc radzę unikać picia dużej ilości „na raz” gdyż może to powodować biegunki lub wymioty.

burak

Dla osób, które nie tolerują soku z surowego buraka polecam pieczoną wersję.W 2012 roku Murphy i wsp. przeprowadzili pomiary z udziałem 11 kobiet i mężczyzn, aby zanalizować wpływ pieczonego buraka na czas trwania biegu. Na 75 minut przed 5 kilometrowym testem w grupie kontrolnej podano żurawinę, natomiast  w grupie badawczej zastosowano 200 g pieczonego buraka (zawartość azotanów powyżej 500mg). Autorzy badania podają, że zawodnicy z grupy pieczonego buraka mieli o 41 sekund krótszy czas w porównaniu do grupy placebo. Podczas ostatnich 1800m grupa wspomagana pieczonym burakiem miała o 5% lepszą prędkość w porównaniu do grupy kontrolnej.

Jak wykorzystać w diecie? Wystarczy upiec dwa buraki pokroić w kostkę i plasterki a następnie dodawać do kanapek i sałatek.

Autor: Anna Maria Borucka – dietetyk