Aktualności

Jak nie dać się przeziębieniu?

PrzeziębienieChcesz zwiększyć swoją odporność? Te produkty musisz włączyć do swojej diety!

Produkty mleczne, jaja lub ryby – są źródłem witaminy A, która pełni istotną funkcję w dojrzewaniu i różnicowaniu komórek układu immunologicznego tj. limfocytów, monocytów i neutrofili. Dla osób na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej dobrym zamiennikiem będą produkty zawierające prowitaminę A czyli beta-karoten, który pełni również rolę silną rolę antyoksydacyjną. Znajdziemy go przede wszystkim w produktach takich jak: marchew, natka pietruszki, papryka czy z owoców morele lub brzoskwinie.

Czosnek, cebulę, paprykę, maliny, aronię czy borówki amerykańskie ze względu na obecność flawonoidów, które wykazują działania antyoksydacyjne, detoksykujące, przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe i przeciwzapalne.

Dwa orzechy brazylijskie, ponieważ zawierają selen przyczyniający się  do zwiększonej aktywności komórek układu immunologicznego.

Winogrona! –W badaniu przeprowadzonym na 78 osobowych, którym podawano przez 10 tygodni 355 ml winogronowego soku. Badani byli poproszenie o zrezygnowanie ze wszystkich czerwonych, niebieskich i fioletowych warzyw i owoców. Okazało się, że 10 tygodniowa suplementacja  spowodowała zwiększenie krążących limfocytów T. Uwaga, sok był ze 100% winogron beż żadnych dodatków z rodzaju typu Concord!

Źródła:

  1. Percival S. Grape consumption supports immunity in animals and humans. J Nutr. 2009 Sep;139(9):1801S-5S. doi: 10.3945/jn.109.108324
  2. Dymarska E, Grochowalska A, Krauss H., Wpływ sposobu odżywiania na układ odpornościowy. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy, Nowiny Lekarskie 2013, 82, 3, 222–231

Artykuł opracowała Anna-Maria Borucka, dietetyk Rehasport Clinic