Kolano

Ból piszczeli | Przyczyny, leczenie

Bol piszczeliWśród licznych kontuzji biegaczy, najbardziej uciążliwy i zniechęcający do treningu może być ból piszczeli. Ciężko się leczy, często też nawraca. Powysiłkowy ból podudzia tzw. shin splints może przydarzyć się nie tylko początkującym biegaczom, ale i doświadczonym zawodnikom.

Ból piszczeli – objawy

Dominującym symptomem jest ból w okolicy piszczeli, odczuwany w trakcie wysiłku. Początkowo dolegliwość pojawia się pod koniec treningu, z czasem może występować również w jego początkowej fazie. W ekstremalnych przypadkach ból odczuwalny jest podczas chodzenia lub nawet wypoczynku. W większości przypadków miejsce to jest wrażliwe również na dotyk. Niekiedy pojawia się obrzęk i podskórne pogrubienie wzdłuż przyśrodkowego brzegu piszczeli.

Ból piszczeli- kontuzja może mieć przebieg ostry lub chroniczny

  • dolegliwości ostre – zapalenie okostnej lub zapalenie ścięgien mięśni.
  • dolegliwości chroniczne – mikro-złamania kości, osłabienie okostnej.

Ból piszczeli – przyczyny

Ból piszczeli może mieć różne przyczyny, nawet takie, których byśmy się nie spodziewali: objętość treningowa, twardość podłoża, używane do treningu obuwie, niepoprawna technika biegu, niewystarczająca rozgrzewka, bieganie w niskiej temperaturze, a nawet zbyt mała ilość wapnia w diecie. Są to czynniki zewnętrzne.

Jednak dużo większy wpływ na pojawienie się dolegliwości bólowych goleni mają czynniki wewnętrzne: wiek, płeć, historia wcześniejszych urazów, niepoprawna kinematyka układu ruchu, dysbalans mięśniowy, brak elastyczności i słabość mięśni, a także niestabilność postawy.

Najnowsze badania pokazują, że za ból piszczeli tzw. shin splints może odpowiadać również nieprawidłowe funkcjonowanie stawu biodrowego. Ograniczony zakres ruchu w tym stawie wymusza specyficzny wzorzec biegu, prawdopodobnie powodując zwiększenie obciążenia w okolicy piszczeli. Zwiększone przesunięcie boczne miednicy, zwiększona rotacja wewnętrzna w stawie biodrowym oraz zmniejszona zdolność zgięcia kolana również predysponuje do urazu przeciążeniowego.

Ból piszczeli – co robić, gdy boli piszczel?

  • odpoczynek w fazie ostrej,
  • modyfikacja programu treningowego: zmniejszenie intensywności, częstotliwości oraz objętości, wykonywanie treningów z niskim obciążeniem,
  • wprowadzenie wzmacniających mięśnie treningów funkcjonalnych podczas okresu rehabilitacji,
  • w sytuacji ustania symptomów bólowych stopniowanie powrotu do sportu,
  • regularne przeprowadzanie ćwiczeń siłowych i rozciągających,
  • używanie dobrze wyprofilowanych butów z dobrze amortyzującą podeszwą,
  • zmiana obuwia na nowe co 400-800 km,
  • używanie wkładek ortopedycznych, jeśli jest to wskazane (w przypadku dodatniego testu na pronację przodostopia),
  • leczenie kluczowej dysfunkcji łańcucha kinetycznego, stosowanie terapii manualnej,
  • rozważenie innych metod terapii: zastrzyki przeciwzapalne, akupunktury, ostatecznie zabiegu operacyjnego.

Jak zapobiegać bólowi piszczeli

Żaden uraz zmęczeniowy nie jest spowodowany jednym czynnikiem, a raczej jest wzajemną interakcją pomiędzy wewnętrznymi i zewnętrznymi czynnikami ryzyka. Należy jednak zaznaczyć, że same czynniki nie wystarczą do odniesienia urazu, a jedynie zwiększają prawdopodobieństwo jego wystąpienia. Potrzebny jest jeszcze ostatni czynnik sprawczy, który doprowadzi do urazu. Podstawą stworzenia skutecznego programu rehabilitacji jest biomechaniczna analiza biegu i wychwycenie nieprawidłowości, które wpływają na pojawienie się dolegliwości.

O anatomii urazu, przyczynach, objawach i sposobach leczenia mówi:
mgr Olga Atraszkiewicz, Fizjoterapeuta Rehasport Clinic