Aktualności

Strategie żywieniowe przy złamaniach kości

Strategie zywieniowe przy zlamaniachWielu zawodników pamięta przy złamaniu kości o odpowiedniej suplementacji witaminy D oraz wapnia, natomiast nie zdaje sobie sprawy z ogromnej roli jaką pełnią beta karoten, likopen, witamin C oraz cynk.

Z punktu widzenia żywienia wspomagającego odbudowę kości, istotne są dwie fazy:

-faza unieruchomienia oraz aktywnej rehabilitacji. Różnią się one przede wszystkim zapotrzebowaniem energetycznym zawodnika oraz wprowadzeniem konkretnych ilości antyoksydantów i składników odżywczych wspomagających cały proces odbudowy kośćca.

W pracy opublikowanej na łamach Frontiers of Bioscience z 2015 roku wykazano, że zawarte w diecie polifenole odgrywają pozytywną rolę w jakości kośćca działając poprzez zwiększenie kości beleczkowatej, całej masy kośćca oraz inhibicję resorpcji kośćca.  Istotną kwestią w podejściu żywieniowym u zawodnika po złamaniu jest również wprowadzenie odpowiedniej ilości likopenu do diety, który zniesie poziom wskaźników obrotu masy kośćca. Kolejną grupą związków, którą należy uwzględnić w jadłospisie są karotenoidy,  zwiększające  formowanie się tkanki kostnej. Warto również zadbać o wyższą zawartość witaminy  C, która spowalnia różnicowanie się komórek prekursorowych w dojrzałych osteoklastach oraz redukuje nadmierną resorpcję kości. Bardzo dobrym jej źródłem w pożywieniu jest natka pietruszki, czerwona papryka, grejpfrut oraz pomarańcza.

Kolejny elementem przy planowaniu strategii żywieniowej przy złamaniu kości będzie uzupełnienie jadłospisu w cynk. Wykazano, że pierwiastek ten jest wykorzystywany do różnicowania się osteoblastów oraz osteoklastów. Możliwe, że ten pierwiastek zwiększa również stężenie osteoprotegeryny (OPG) w osteoblastach, będącej regulatorem przebudowy kości u zdrowego jak i chorego zawodnika.  Podczas zrastania kości, obecność cynku zwiększa również aktywnosć fosfatazy alkalicznej (odpowiedzialnej za wapnienie powstających kości) oraz stymuluje produkcję osteokalcyny

Poniżej przedstawiono tabelę pokazującą w jakich produktach można znaleźć wyżej wymienione składniki odżywcze. 

Związek chemiczny Źródła w żywieniu
Beta- karoten morele, pomidory, papryka, pomarańcze, szpinak, sałata
Likopen przetwory pomidorowe
Witamina C natka pietruszki, papryka, grejpfrut, pomarańcza,
Witamina D  najlepiej w postaci suplementacji
Cynk pestki dyni, kasza gryczana, migdały, gorzka czekolada

mgr Anna-Maria Borucka, dietetyk Rehasport Clinic

Źródła

  1. Giganti MG., Tresoldi I, Masueli L. i wsp. Fracture healing: From basic science to role of nutrition, Frontiers in bioscience, June 2014, 1;19:1162-75
  2. Stępień E., Badania kliniczne i doświadczalne w chorobach serca, płuc i naczyń. Osteoprotegeryna – proponowany nowy wskaźnik występowania chorób układu krążenia, Polish Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Marzec, 2012