Aktualności

Święta Bożego Narodzenia – Jak świętować bez wyrzutów sumienia i uczucia ciężkości?

boze-narodzenieŚwięta Bożego Narodzenia to bez wątpienia czas wielkiej próby dla naszego żołądka. Stoły uginające się od tradycyjnych potraw, oczywiście smażonych i obfitujących w tłuszcz nie niosą nic pozytywnego. W konsekwencji, zazwyczaj po pierwszym dniu jedzenia, czujemy przesyt, ale mimo to nie przestajemy i jemy dalej. Natomiast zaraz po świątecznym szale wpadamy w obłęd spowodowany wyrzutami sumienia, bo przecież na wadze pojawiło się kilka kilogramów więcej, czy też boczki nieco bardziej się uwidoczniły, a za kilka dni sylwester! Wówczas pojawiają się niezbyt mądre pomysły stosowania głodówek czy detoksów, które niosą ze sobą niestety niekorzystne efekty, m.in. spowolnienie metabolizmu i utratę beztłuszczowej masy ciała.

Właśnie dlatego dietetyk Rehasport Paulina Chrzan przygotowała kilka porad, jak przetrwać świąteczny okres bez wyrzutów sumienia i zapobiec wystąpienia uczucia ciężkości.

Po pierwsze i chyba najważniejsze to zachować umiar … oczywiście można spróbować wszystkiego, ale w niewielkiej ilości lub też zachować przerwy między poszczególnymi posiłkami.

Po drugie postarajmy się jednak zrezygnować z smażenia na rzecz pieczenia. W takiej wersji i do tego bez panierki ryby są często o wiele smaczniejsze i cechują się większą wartością odżywczą od tych ociekających w tłuszcz.

Po trzecie warto zastąpić w sałatkach, bez których świąteczny stół wydaje się niemożliwy, majonez jogurtem naturalnym. Niekoniecznie w całości, stosując się do pierwszej zasady można zastosować proporcję 1 do 3 czy 4, czyli na łyżkę majonezu 3 łyżki jogurtu. Wówczas smak pozostanie podobny, ale wartość energetyczna i przede wszystkim odżywcza sałatki diametralnie wzrośnie. Wpływ na to będzie mieć m.in. redukcja tłuszczu na rzecz białka.

Po czwarte pamiętajmy o ruchu … warto zadbać o spacery po posiłkach czy aktywnie spędzony czas na dworze, tak by ułatwić organizmowi proces trawienia, spalić nieco nadprogramowych kalorii, które w święta bardzo często pojawiają się w naszym jadłospisie i co najważniejsze eliminują uczucie ciężkości występujące po zjedzeniu nadmiarowych ilości pożywienia.

Po piąte starajmy się spożywać jak najwięcej wody mineralnej, zastępując nią wszelkie słodkie napoje, które dostarczają organizmowi jedynie zbędnych kalorii bez żadnych korzyści odżywczych. Poza tym spożycie wody ok. 30 minut przed posiłkiem pozwoli na zwiększenie objętości płynów żołądkowych i w efekcie nieco zmniejszy pojemność żołądka. W efekcie ilość pokarmu niezbędna do uzyskania uczucia sytości będzie mniejsza niż w przypadku całkowicie pustego żołądka.

Po szóste warto zaopatrzyć się w zioła wspomagające pracę gruczołów trawiennych oraz jelit. Ich zastosowanie sprawi, że uczucie ciężkości i wzdęcia zmniejszą się lub w ogóle nie wystąpią. Do takich ziół zaliczyć można bez wątpienia miętę czy koper włoski, a nawet mniszek lekarski czy dziurawiec.

Podsumowując Święta Bożego Narodzenia to bez wątpienia wyjątkowy czas. Warto jednak zadbać o to by spędzić go w miłej, rodzinnej atmosferze bez nieprzyjemnych rewolucji żołądkowych. Stosując się do wyżej wymienionych zasad bez wątpienia święta te nie narażą naszego samopoczucia oraz sylwetkę na trudności.