arrow to top arrow to top
Rehasport / Twoje zdrowie

Strategie żywieniowe przy złamaniach kości

Wielu zawodników pamięta przy złamaniu kości o odpowiedniej suplementacji witaminy D oraz wapnia, natomiast nie zdaje sobie sprawy z ogromnej roli jaką pełnią beta karoten, likopen, witamin C oraz cynk.

Z punktu widzenia żywienia wspomagającego odbudowę kości, istotne są dwie fazy:

-faza unieruchomienia oraz aktywnej rehabilitacji. Różnią się one przede wszystkim zapotrzebowaniem energetycznym zawodnika oraz wprowadzeniem konkretnych ilości antyoksydantów i składników odżywczych wspomagających cały proces odbudowy kośćca.

W pracy opublikowanej na łamach Frontiers of Bioscience z 2015 roku wykazano, że zawarte w diecie polifenole odgrywają pozytywną rolę w jakości kośćca działając poprzez zwiększenie kości beleczkowatej, całej masy kośćca oraz inhibicję resorpcji kośćca.  Istotną kwestią w podejściu żywieniowym u zawodnika po złamaniu jest również wprowadzenie odpowiedniej ilości likopenu do diety, który zniesie poziom wskaźników obrotu masy kośćca. Kolejną grupą związków, którą należy uwzględnić w jadłospisie są karotenoidy,  zwiększające  formowanie się tkanki kostnej. Warto również zadbać o wyższą zawartość witaminy  C, która spowalnia różnicowanie się komórek prekursorowych w dojrzałych osteoklastach oraz redukuje nadmierną resorpcję kości. Bardzo dobrym jej źródłem w pożywieniu jest natka pietruszki, czerwona papryka, grejpfrut oraz pomarańcza.

Kolejny elementem przy planowaniu strategii żywieniowej przy złamaniu kości będzie uzupełnienie jadłospisu w cynk. Wykazano, że pierwiastek ten jest wykorzystywany do różnicowania się osteoblastów oraz osteoklastów. Możliwe, że ten pierwiastek zwiększa również stężenie osteoprotegeryny (OPG) w osteoblastach, będącej regulatorem przebudowy kości u zdrowego jak i chorego zawodnika.  Podczas zrastania kości, obecność cynku zwiększa również aktywność fosfatazy alkalicznej (odpowiedzialnej za wapnienie powstających kości) oraz stymuluje produkcję osteokalcyny

Poniżej przedstawiono tabelę pokazującą w jakich produktach można znaleźć wyżej wymienione składniki odżywcze. 

Związek chemiczny Źródła w żywieniu
Beta- karoten morele, pomidory, papryka, pomarańcze, szpinak, sałata
Likopen przetwory pomidorowe
Witamina C natka pietruszki, papryka, grejpfrut, pomarańcza,
Witamina D  najlepiej w postaci suplementacji
Cynk pestki dyni, kasza gryczana, migdały, gorzka czekolada

 

Źródła:

  1. Giganti MG., Tresoldi I, Masueli L. i wsp. Fracture healing: From basic science to role of nutrition, Frontiers in bioscience, June 2014, 1;19:1162-75
  2. Stępień E., Badania kliniczne i doświadczalne w chorobach serca, płuc i naczyń. Osteoprotegeryna – proponowany nowy wskaźnik występowania chorób układu krążenia, Polish Journal of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Marzec, 2012

 


Rehasport, to klinika ortopedyczna, której jakość opieki potwierdzona jest certyfikatem FIFA Medical Center of Exellence. Dzięki doświadczeniu specjalistów oraz wypracowaniu unikalnych metod leczenia, w fachowy sposób prowadzimy Pacjentów po urazach, wypadkach, chorobach zwyrodnieniowych, wadach postawy i wielu innych. Ścisła komunikacja lekarza, fizjoterapeuty i zespołów diagnostycznych pozwala na postawienie precyzyjnej diagnozy oraz kompleksową opiekę.

Sprawdź listę specjalistów w wybranej placówce:

Poznań        Szpital w Poznaniu        Gdańsk        Konin

Teraz jesteśmy także w Warszawie!

Ortopeda Warszawa        Fizjoterapia Warszawa        Rehabilitacja Warszawa

 

Opracowała mgr Anna-Maria Borucka, dietetyk Rehasport
Data dodania 20.01.2017
Data ostatniej aktualizacji 16.06.2021